Blue Monday of niet: 10 tips voor meer energie!

Supradyn en life coach Elsje Borms helpen je door de meest deprimerende periode van het jaar

‘Blue Monday is een mythe’, wordt gezegd. Al zien experts wel degelijk meer dipjes deze periode. Dus Blue Monday of niet: life coach Elsje Borms en multivitamine Supradyn geven je graag 10 leuke tips voor meer energie. Zoals… ruik eens aan een sinaasappel!

Volgens Elsje Borms zijn dipjes eind januari een jaarlijks fenomeen: "In deze periode lijkt het eeuwen geleden dat we het zonlicht nog zagen bij het wakker worden, is vakantie nog ver weg en liggen onze goede voornemens alweer in de ijskast. Zeker voor degene zonder coach of begeleiding is eind januari dikwijls een moeilijke, lusteloze periode".

Maar met deze 10 tips kom je deze january blues al fluitend door:

 1.    Snuffel aan een sinaasappel

"Geuren geven je een energieboost, zorgen ervoor dat je ergens zin in krijgt en laten je goed voelen. Schuif dus gerust wat munt, sinaasappel, eucalyptus of kaneel onder je neus, want die stimuleren de hersenen en zorgen voor een opgeknapt gevoel. Je herkent die aromatherapie ook in specifieke energielijnen van zeepmerken. Producten met kersenbloesemgeur zorgen voor een frisse start van de dag terwijl zoete sinaasappel 's avonds wonderen kan doen."

 2.    Eet ’sea food’

"Zeewieren of plankton eten: de nieuwste trend in superfoods is meteen een erg waardevolle. Niet alleen zorgen ze voor nog meer keuze op ons bord, ook zitten ze  bomvol mineralen. Heb je last van vermoeidheid of een negatieve vibe, voeg dan deze groene toppers toe aan je voedingspatroon."

 3.    Stretch tijdens het bellen

"Stress is de grootste boosdoener voor je energiepeil, maar te weinig beweging zit dat op de hielen. Zelfs tijdens je zittende job kan je gemakkelijk wat fysieke activiteit inlassen, bijvoorbeeld door rechtstaand te bellen. Zo rek je je spieren, word je ademhaling dieper en stroomt meer zuurstofrijk bloed naar je hersenen."

 4.    Luister naar je lichaam 

Heb je het kouder dan gewoonlijk en zijn warme drinken en dikke, wollen truien onmisbaar geworden? Grijp dan naar… je telefoon! En organiseer een gezellig moment met wat vrienden. Je zal het fysiek veel sneller koud hebben als je je wat geïsoleerd voelt of een minder humeur hebt.

 5.    Geef een complimentje

"Complimentjes krijgen én geven doet onze energie stijgen en maakt ons productiever. En omdat energie erg aanstekelijk is, worden die goede vibes ook overgenomen door onze omgeving. Ga het maar na: na een afspraak met een gesprekspartner die klaagde en alles negatief bekijkt, voel je je helemaal leeg en kreeg je goed humeur een deuk. Omring je dus zoveel mogelijk met mensen die je liefhebben of je inspireren en geef anderen eens een pluim."

 6.    Speel spelletjes

"Wie zegt dat spelen alleen maar voor kinderen is? De behoefte om te 'spelen' hebben we levenslang. Het gaat dan niet alleen over gezelschapspelen op maat van volwassenen, maar ook over een mindset waarbij je even iets anders doet dan gewoonlijk. Je zal merken dat het leven zo beter en energieker wordt."

 7.    Zet de verwarming lager of hoger

"Een grote uitdaging van vandaag is dat we te lang op onze werkplaats blijven plakken. Daarom is het extra belangrijk dat je thuishaven een extra warm plekje wordt. Letterlijk en figuurlijk dan. Door de verwarming een klein beetje hoger te zetten, komen we vlugger tot rust en vallen we gemakkelijker in slaap. Bij het wakker worden of op het werk doe je best het omgekeerde. Met een paar graden minder word je sneller wakker, heb je meer concentratie en een langer fris gevoel."

 8.    Tel de kleuren van je groenten

"Als je gevarieerd eet, hou je je energieniveau op peil. Een handig trucje om te weten of je goed bezig bent, is om de kleur van je groenten in de gaten te houden. Spinazie, groene kool of sla delen niet alleen dezelfde kleur, maar ook dezelfde voedingsstoffen. Hetzelfde geldt voor tomaten en rode paprika's. Elke dag zou je zo best aan drie kleuren komen zodat je aan het einde van de week alle kleuren gegeten hebt.”

 9.    Vraag app-hulp

"Mensen hebben de neiging om voedingsgroepen te schrappen in de hoop zo meer energie te winnen. Een domme zet, want elke voedingsgroep zorgt er net voor dat bepaalde vitamines kunnen worden opgenomen. Beslis niet zelf wat je overboord gooit, maar reken op een mobiele coach in de vorm van een app. Fat Secret, bijvoorbeeld, is mijn persoonlijke favoriet om bij te houden hoeveel proteïnen, vetten of koolhydraten ik dagelijks nog moet binnenkrijgen."

 10.    Voedingssupplementen to the rescue

"In de winter, na een verkoudheid of griepje en bij vitaminetekorten zijn voedingssupplementen een goede aanwinst bovenop je alledaagse gezonde voornemens. Best zoek je eerst waar je het meeste nood aan hebt alvorens een supplement aan te schaffen. Laat je eventueel testen bij de dokter en volg zijn advies."