VITAMINES VAN A TOT Z

VITAMINE A

Vitamine A of retinol is de eerste vitamine die is geïdentificeerd. De naam "vitamine" werd om twee redenen gekozen: enerzijds omdat het een molecule is die nodig is voor vitale functies; anderzijds omdat het een chemische groep bevat, genaamd "amino", waardoor het "amine" kan worden genoemd. Vandaar de term vitamine, "amine van het leven". Het is een in vet oplosbare vitamine. Beroemd om zijn voordelen voor de ooggezondheid, is het een bondgenoot van gezichtswellness. Het grijpt ook in bij de processen van celgroei en differentiatie, draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem en onderhoudt de integriteit van huidcellen en slijmvliezen.

Vitamine A wordt genomen in de vorm van retinol, uitgaande van voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong of als provitamine in de vorm van carotenoïden (zoals bètacaroteen), uitgaande van voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong. Het is aanwezig in lever, eieren, boter, melk en vis en in geel-oranje fruit en groenten zoals zoete aardappel, wortel, meloen, pompoen, abrikoos. Excessen kunnen schadelijk zijn. In ernstige gevallen kunnen ze problemen veroorzaken zoals leverschade en effecten op het botmetabolisme.

GROEPSVITAMINES B

Groep B-vitamines zijn in wateroplosbare vitamines die betrokken zijn bij de transformatieprocessen van voedsel (koolhydraten, vetten en eiwitten) in energie die ons lichaam nodig heeft voor de belangrijkste metabole functies. Vitamine B1 of thiamine is betrokken bij het energiemetabolisme (in het bijzonder koolhydraten) en draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel. Eventuele tekortkomingen veroorzaken veranderingen in het metaboslime van koolhydraten.

Zeer ernstige tekortkomingen van deze vitamine zijn de oorzaak van een nu zeldzame aandoening genaamd “beriberi”, die spierzwakte en hartverwijding veroorzaakt; het kan ook worden geassocieerd met neurologische symptomen zoals mentale verwarring en evenwichtsstoornissen. Thiamine is aanwezig in zowel plantaardig als dierlijk voedsel: het wordt bijvoorbeeld gevonden in volle granen, biergist en tarwekiemen, peulvruchten, lever, varkensvlees en gedroogd fruit. Vitamine B2 of riboflavine komt tussen in het energiemetabolisme en vermindert het gevoel van vermoeidheid. Verder draagt het bij tot de normale werking van het zenuwstelsel en tot de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress. Eventuele tekortkomingen worden geassocieerd met huidveranderingen, vooral rond de lippen en ogen en bloedarmoede.

Deze vitamine is, althans in kleine hoeveelheden, aanwezig in de meeste voedingsmiddelen van dierlijke en plantaardige oorsprong. Riboflavine komt met name veel voor in kazen en in lever. Discrete hoeveelheden worden aangetroffen in melk, biergist, eieren, vlees en groene groenten (zoals spinazie, asperges en broccoli). Vitamine B3 of niacine draagt bij aan de normale werking van het zenuwstelsel, grijpt in bij de processen van de transformatie van voedsel in energie en draagt bij aan de vermindering van vermoeidheid.

Ernstig niacine-tekort veroorzaakt een ziekte genaamd “pellagra”, gekenmerkt door huidletsels, diarree en veranderingen van het zenuwstelsel.

Deze vitamine zit in lever, vis, vlees, volle granen, peulvruchten en noten. Vitamine B5 of pantotheenzuur draagt bij tot de normale synthese en het normale metabolisme van steroïde hormonen, vitamine D en sommige neurotransmitters. Het draagt ook bij aan een normaal energiemetabolisme en aan de vermindering van vermoeidheid en vermoeidheid. Het is een veel voorkomende vitamine in alle dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen. Rijke bronnen van pantotheenzuur zijn voornamelijk de lever, biergist, eieren en peulvruchten. Vitamine B6 of pyridoxine draagt bij aan de regulatie van hormonale activiteiten, de vorming van rode bloedcellen, een normaal energiemetabolisme en is belangrijk om het gevoel van vermoeidheid en vermoeidheid te verminderen. Een ernstig tekort kan laesies op de huid (vooral in de mondhoeken), bloedarmoede, prikkelbaarheid, duizeligheid en verwarring veroorzaken. Het komt voor in voedingsmiddelen zoals vlees, vette vis (zoals tonijn en zalm), volle granen, peulvruchten, noten en groenten. Vitamine B8, ook wel biotine of vitamine H genoemd, draagt bij aan een normaal energiemetabolisme, aan de goede werking van het zenuwstelsel en aan het welzijn van huid en haar. Het zit in lever, eieren, peulvruchten, vlees, vis, noten en volle granen. Eventuele tekorten zijn zeer zeldzaam en veroorzaken vervelling van de huid.

Vitamine B9 of foliumzuur is essentieel voor een correct metabolisme van aminozuren, draagt bij aan de normale functie van het immuunsysteem, bevordert de vorming van rode bloedcellen en reguleert de embryonale ontwikkeling tijdens de zwangerschap; om deze reden wordt aanbevolen om ze tijdens het eerste trimester in te nemen en bij vrouwen die van plan zijn zwanger te worden. Folaatgebrek veroorzaakt bloedarmoede. Groene bladgroenten zijn rijke bronnen van deze vitamine. Peulvruchten, volle granen en verrijkte granen en biergist bevatten ze ook in goede hoeveelheden. Vitamine B12 of cobalamine, naast het interveniëren in het normale energiemetabolisme zoals andere B-vitamines, neemt deel aan de vorming van rode bloedcellen en nucleïnezuren en draagt bij aan de normale werking van het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Een tekort wordt geassocieerd met bloedarmoede en neurologische veranderingen.

Vitamine B12 is alleen aanwezig in producten van dierlijke oorsprong zoals lever, eieren, vlees, vis en weekdieren en in kleinere hoeveelheden in melk, en is niet aanwezig in plantaardige producten en in gist. Om deze reden hebben strikte vegetariërs aanvulling van deze vitamine nodig om aan hun noden te voldoen.

VITAMINE C OF ASCORBINEZUUR

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine die, naast deelname aan tal van metabole reacties en collageensynthese (een structureel onderdeel van bloedvaten, botten, tanden, kraakbeen en huid), ook een antioxidant is die cellen beschermt tegen oxidatieve stress en bijdraagt aan de normale functie van het immuunsysteem. Bovendien zorgt deze vitamine voor een betere ijzeropname, afkomstig uit plantaardige bronnen, in het lichaam. Je kan bijvoorbeeld groene bladgroenten kruiden met citroen (rijk aan vitamine C), om het ijzer erin te absorberen.

Ernstige vitamine C-tekortkomingen zijn risicofactoren voor asthenie, gewrichtspijn en aandoeningen zoals hematomen en bloedingen. Om aan je dagelijkse voedingsbehoeften te voldoen, is het goed om te weten welke voedingsmiddelen rijk zijn aan vitamine C. Verschillende soorten groenten en fruit zoals citrusvruchten, kiwi's, aardbeien, paprika's, tomaten en groene bladgroenten zijn goede bronnen van vitamine C. Omdat vitamine C vermindert onder invloed van licht en oplosbaar is in water, eet je je fruit en groente best zo snel mogelijk op en was je het best vlak voordat je het opeet.

VITAMINE D OF COLECALCIFEROL

Vitamine D is een in vetoplosbare vitamine die bijdraagt aan de normale opname / gebruik van calcium en fosfor en dus aan het behoud van normale botten en tanden. Bovendien draagt deze vitamine bij tot de normale werking van het immuunsysteem, zodat het volgens sommige wetenschappelijke artikels nuttig is om te beschermen tegen virale infecties. Het wordt meestal geproduceerd door de huidcellen, beginnend met een derivaat van cholesterol na blootstelling aan de zon (in het bijzonder aan UV-B-straling van de zonnestralen) en wordt slechts in geringe mate door het dieet opgenomen (20% ).

Ernstige vitamine D-tekort kan rachitis veroorzaken bij kinderen en osteoporose bij volwassenen en ouderen. Vitamine D is van nature aanwezig in sommige voedingsmiddelen zoals vette vis (haring, zalm, sardines, makreel), levertraan, melk en eieren. Dit is de reden waarom de natuurlijke productie ervan in de huid erg belangrijk is, en wanneer je weinig tijd in de buitenlucht doorbrengt (zoals bij ouderen kan gebeuren) je vatbaar bent voor tekorten.

VITAMINE E OF TOCOPHEROL

Vitamine E is een in vetoplosbare vitamine waarvan de belangrijkste functie antioxidant is: het draagt bij aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress door het vrijmaken van vrije radicalen die in het lichaam worden gevormd, zowel bij een normaal energiemetabolisme als bij blootstelling aan milieuverontreinigende stoffen. Deze molecule met krachtige antioxiderende effecten zit in zaden, noten, schelpen, tarwekiemen en bruine rijst. De belangrijkste bronnen van vitamine E zijn plantaardige oliën (olijfolie, sojaolie, maïsolie, zonnebloemolie), pinda's, amandelen en hazelnoten.

VITAMINE K

Vitamine K is een in vet oplosbare vitamine die bijdraagt aan het behoud van normale botten en normale bloedstolling: met name stollingsfactoren, zoals protrombine, hebben vitamine K nodig om te functioneren. Om deze reden kan vitamine K interfereren met orale anticoagulerende vitamine K-antagonisten. In de natuur zijn er twee vormen (vitamine K1 - of phylloquinone - en vitamine K2 of menaquinone); het wordt geproduceerd door darmbacteriën en is in goede hoeveelheden aanwezig in voedingsmiddelen van plantaardige en dierlijke oorsprong. Bij pasgeborenen is zijn niveau erg laag; om deze reden schrijft de arts zijn toediening meestal voor.

Voedselbronnen van vitamine K zijn groene bladgroenten en sommige plantaardige oliën en, hoewel in kleinere hoeveelheden, vlees, peulvruchten, kaas en zuivelproducten.