Hulp bij zwangerschapskwaaltjes

In veel gevallen kan je typische zwangerschapssymptomen verlichten met behulp van de volgende voedingstips.

Hulp bij zwangerschapsziekte

Ongeveer 80 procent van de aanstaande mama’s worstelt met ochtendmisselijkheid in het eerste trimester van hun zwangerschap. De volgende middelen tegen misselijkheid en braken zijn effectief gebleken:

  • Blijf uit de buurt van geuren en voedsel dat je misselijk maakt
  • Verdeel je maaltijden over de dag in meerdere kleine porties
  • Vertrouw vooral op licht verteerbare en vetarme producten zoals brood, rijst of pasta of probeer een eiwitrijke snack zoals harde kaas
  • Vermijd vettig, sterk gekruid eten of gasvormende voedingsmiddelen 
  • Drink minimaal twee liter water per dag om te voorkomen dat je uitgedroogd raakt

Hulp bij brandend maagzuur

Als je baby tijdens het tweede en derde trimester tegen het spijsverteringskanaal duwt, kan je zure oprispingen of brandend maagzuur ervaren. De volgende tips zijn hierbij nuttig:

  • Eet regelmatig kleine maaltijden, dit ontlast de maag en darmen
  • Vermijd gefrituurd en gekruid voedsel
  • Drink heel weinig bij het eten om gasvorming te voorkomen. Verhoog in plaats daarvan de hoeveelheid die je tussen de maaltijden drinkt
  • Draag loszittende kleding
  • Slaap op meerdere kussens zodat je hoofd hoger is dan je buik
  • Vraag je arts of apotheker naar zuurremmende supplementen die maagzuurremmers worden genoemd en die geschikt zijn voor zwangere vrouwen.

Hulp bij constipatie

De combinatie van hormonen, weinig beweging en de opgroeiende baby kan al snel leiden tot constipatie tijdens de zwangerschap. Gebruik alleen een laxeermiddel als je arts je dat toestaat. In de meeste gevallen is een vezelrijke voeding met volkoren producten, groente en fruit voldoende tijdens de zwangerschap. Veel drinken, regelmatig sporten en bewegen zorgen er ook voor dat de darmen weer snel op gang komen.

Verlangens en aversies

Een ander bekend fenomeen tijdens de zwangerschap is hunkeren naar of afkeer van bepaalde voedingsmiddelen. Dit is meestal ongevaarlijk en gaat na de geboorte vanzelf over.

Verhoogde behoefte aan voedingsstoffen tijdens de zwangerschap

Om je baby gezond te laten ontwikkelen, heeft hij veel voedingsstoffen en mineralen nodig. Zelfs met een gezonde voeding tijdens de zwangerschap is het niet altijd mogelijk om voldoende hoeveelheden van deze stoffen uitsluitend via de voeding binnen te krijgen. Prenatale voedingssupplementen kunnen hierbij helpen. Belangrijke voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld:

  • Foliumzuur (verlaagt het risico op neurale buisdefecten bij baby's)
  • Jodium (belangrijk voor een gezonde mentale ontwikkeling van je baby)
  • IJzer (ondersteunt de bloedvorming)
  • Omega-3 vetzuur DHA (voor normale ontwikkeling van hersenen en ogen)
  • Vitamine D (voor botgroei)

Als je deze tips en informatie ter harte neemt, staat niets een gezonde voeding tijdens de zwangerschap nog in de weg. Evenwichtige voeding heeft ook als voordeel dat je na de bevalling minder kilo's op de weegschaal ziet en dat je later ook sneller weer op je startgewicht kunt komen.