Blue Monday of niet: 10 tips voor meer energie!
Switch Language

MONDAY BLUES: 10 TIPS VOOR MEER ENERGIE!

Heb jij het ook soms lastig om je week vol energie te beginnen? Is maandag ook jouw minst favoriete dag van de week? Life coach Elsje Borms en multivitamine Supradyn Energy geven je graag 10 leuke tips om je week vol energie te beginnen. Zoals… ruik eens aan een sinaasappel!


Last van een Monday Blues? We kennen het allemaal: futloos opstaan, nog in weekend-modus en helemaal geen zin om aan een nieuwe week te beginnen. Geen nood, met onze  10 tips ben je in no-time van die Maandag blues verlost en kan je vol energie en veerkracht aan een nieuwe week beginnen.

1.    SNUFFEL AAN EEN SINAASAPPEL

Geuren geven je een energieboost, zorgen ervoor dat je ergens zin in krijgt en laten je goed voelen. Schuif dus gerust wat munt, sinaasappel, eucalyptus of kaneel onder je neus, want die stimuleren de hersenen en zorgen voor een opgeknapt gevoel. Je herkent die aromatherapie ook in specifieke energielijnen van zeepmerken. Producten met kersenbloesemgeur zorgen voor een frisse start van de dag terwijl zoete sinaasappel 's avonds wonderen kan doen.

2.    EET 'SEA FOOD'

Zeewieren of plankton eten: de nieuwste trend in superfoods is meteen een erg waardevolle. Niet alleen zorgen ze voor nog meer keuze op ons bord, ook zitten ze bomvol mineralen. Heb je last van vermoeidheid of een negatieve vibe, voeg dan deze groene toppers toe aan je voedingspatroon.

3.    STRETCH TIJDENS HET BELLEN

Stress is de grootste boosdoener voor je energiepeil, maar te weinig beweging zit dat op de hielen. Zelfs tijdens je zittende job kan je gemakkelijk wat fysieke activiteit inlassen, bijvoorbeeld door rechtstaand te bellen. Zo rek je je spieren, word je ademhaling dieper en stroomt meer zuurstofrijk bloed naar je hersenen.

4.    LUISTER NAAR JE LICHAAM 

Heb je het kouder dan gewoonlijk en zijn warme dranken en dikke, wollen truien onmisbaar geworden? Grijp dan naar… je telefoon! En organiseer een gezellig moment met wat vrienden. Je zal het fysiek veel sneller koud hebben als je je wat geïsoleerd voelt of een minder humeur hebt.

5.    GEEF EEN COMPLIMENTJE

Complimentjes krijgen én geven doet onze energie stijgen en maakt ons productiever. En omdat energie erg aanstekelijk is, worden die goede vibes ook overgenomen door onze omgeving. Ga het maar na: na een afspraak met een gesprekspartner die klaagt en alles negatief bekijkt, voel je je helemaal leeg en krijgt je goed humeur een deuk. Omring je dus zoveel mogelijk met mensen die je liefhebben of je inspireren en geef anderen eens een pluim.

6.    SPEEL SPELLETJES

Wie zegt dat spelen alleen maar voor kinderen is? De behoefte om te 'spelen' hebben we levenslang. Het gaat dan niet alleen over gezelschapspelen op maat van volwassenen, maar ook over een mindset waarbij je even iets anders doet dan gewoonlijk. Je zal merken dat het leven zo beter en energieker wordt.

7.    ZET DE VERWARMING LAGER OF HOGER

Een grote uitdaging van vandaag is dat we te lang op onze werkplaats blijven plakken. Daarom is het extra belangrijk dat je thuishaven een extra warm plekje wordt. Letterlijk en figuurlijk dan. Door de verwarming een klein beetje hoger te zetten, komen we vlugger tot rust en vallen we gemakkelijker in slaap. Bij het wakker worden of op het werk doe je best het omgekeerde. Met een paar graden minder word je sneller wakker, heb je meer concentratie en een langer fris gevoel.

8.    TEL DE KLEUREN VAN JE GROENTEN

Als je gevarieerd eet, hou je je energieniveau op peil. Een handig trucje om te weten of je goed bezig bent, is om de kleur van je groenten in de gaten te houden. Spinazie, groene kool of sla delen niet alleen dezelfde kleur, maar ook dezelfde voedingsstoffen. Hetzelfde geldt voor tomaten en rode paprika's. Elke dag zou je zo best aan drie kleuren komen zodat je aan het einde van de week alle kleuren gegeten hebt.

9.    VRAAG APP-HULP

Mensen hebben de neiging om voedingsgroepen te schrappen in de hoop zo meer energie te winnen. Een domme zet, want elke voedingsgroep zorgt er net voor dat bepaalde vitamines kunnen worden opgenomen. Beslis niet zelf wat je overboord gooit, maar reken op een mobiele coach in de vorm van een app. Fat Secret, bijvoorbeeld, is mijn persoonlijke favoriet om bij te houden hoeveel proteïnen, vetten of koolhydraten ik dagelijks nog moet binnenkrijgen.

10.    VOEDINGSSUPPLEMENTEN TO THE RESCUE

In de winter, na een verkoudheid of griepje en bij vitaminetekorten zijn voedingssupplementen een goede aanwinst bovenop je alledaagse gezonde voornemens. Best zoek je eerst waar je het meeste nood aan hebt alvorens een supplement aan te schaffen. Laat je eventueel testen bij de dokter en volg zijn advies.