Een gids over het onderwerp: hoe word ik zwanger?

Als je eenmaal de beslissing hebt genomen om een baby te krijgen, zou dit meestal zo snel mogelijk moeten lukken. Maar soms kost het wat tijd. Deze tips kunnen helpen om je vruchtbaarheid te vergroten.

"Hoe word ik zwanger?" is de veel voorkomende vraag bij het proberen om kinderen te krijgen. Om het eindelijk te laten werken, spelen soms de kleine dingen een rol. Het juiste moment en een gezonde voeding zijn hierbij belangrijke factoren. Ondersteun je lichaam met speciale micronutriëntencomplexen, stop met roken, vermijd stress, sport en beweeg veel in de frisse lucht. Ook de man kan zijn steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat de vrouw zwanger wordt.

De grote wens: ik wil zwanger worden

Je kansen om zwanger te worden zijn afhankelijk van een aantal factoren. Als je bijvoorbeeld eerder hormonale anticonceptiva hebt gebruikt, kan het enige tijd duren voordat deze stoffen volledig in het lichaam zijn afgebroken en de hormoonhuishouding weer stabiliseert. Er zijn ook andere factoren, zoals jouw dieet, gewicht, of je sport, vaak alcohol consumeert of rookt. Om jouw kansen om snel zwanger te worden te vergroten, moet je jouw levensstijl onder de loep nemen. Soms zijn zelfs kleine veranderingen nuttig om een zwangerschap een boost te geven.

Vruchtbare dagen: het juiste moment

Om de kans op een baby te vergroten, moet je je cyclus en vruchtbare dagen kennen. Een vrouw heeft per maand maximaal zes dagen de tijd om zwanger te worden. We spreken van een vruchtbaarheidsvenster met ovulatie als meest vruchtbare dag. Tijdens de eisprong barst de follikel open en stuurt een eicel die in staat is tot bevruchting naar de baarmoeder. Dit eitje kan nu ongeveer 12 tot 24 uur bevrucht worden. Als een vrouw echter vóór de eisprong geslachtsgemeenschap heeft, betekent dit niet dat ze daardoor niet zwanger kan worden: het sperma kan drie tot vijf dagen in het vrouwelijk lichaam overleven.

Als je na een eerdere zwangerschap kinderen wilt krijgen, geeft de eisprong je de fysieke toestemming voor een nieuwe zwangerschap, maar de hormoonhuishouding heeft nog even tijd nodig om weer normaal te worden.

Gezond eten is belangrijk

Een uitgebalanceerd dieet rijk aan vitamines brengt je lichaam op gang. Want een gevarieerde voeding met veel verse groenten en fruit voorziet het van de belangrijke voedingsstoffen die het nodig heeft. Dit schept ook optimale omstandigheden voor het moment van conceptie: in een gezond en fit lichaam krijgt je baby vanaf de eerste dag alles wat het nodig heeft om te groeien en te bloeien. Let tijdens deze periode ook op je gewicht. Overgewicht of ondergewicht kan ook een reden zijn waarom het langer duurt om zwanger te worden.

Belangrijke aanbevelingen op een rij:

  • Eet elke dag vijf porties fruit en groenten van verschillende soorten en kleuren
  • Drink voldoende: minimaal twee liter water of ongezoete thee per dag
  • Grijp eens wat vaker naarvezelrijk voedsel en volle granen
  • Gebruik daarnaast regelmatig magere melk en zuivelproducten
  • Vul je menu één à twee keer per week aan met mager vlees en vis.
  • Een uitgebalanceerd dieet rijk aan vitamines brengt je lichaam op gang - zo kun je gezond zwanger worden.