Tips over voedingssupplementen vóór de zwangerschap

Zelfs vóór de zwangerschap zijn voedingssupplementen zinvol om de vruchtbaarheid te ondersteunen* en het lichaam te voorzien van voedingsstoffen waarvan de baby later kan profiteren.

Voedingssupplementen vanaf de kinderwens

De meeste mensen begrijpen het belang van voedingssupplementen tijdens de zwangerschap. Dan heeft de aanstaande mama een verhoogde behoefte aan vitamines en mineralen om voor het ongeboren kind te zorgen. Dus zodra je probeert om zwanger te worden, is het de moeite waard om extra voedingsstoffen in te nemen en zo de vruchtbaarheid te ondersteunen*. Het lichaam profiteert over het algemeen van de toevoer van deze vitamines en mineralen.

Dit geldt niet alleen voor vrouwen: ook mannen kunnen vóór een geplande zwangerschap voedingssupplementen overwegen om de vruchtbaarheid te vergroten. Een tekort aan zink bijvoorbeeld kan de spermakwaliteit negatief beïnvloeden: enerzijds produceert de man minder gezond sperma en anderzijds zijn de aanwezige spermacellen minder mobiel. Hierdoor hebben de cellen het moeilijker om het eicel te bereiken. 

Bij een evenwichtige voeding met veel groenten, fruit en vis is de kans op een vitaminetekort lager dan bij een voeding die voornamelijk bestaat uit kant-en-klare producten en fastfood. Maar zelfs in geïndustrialiseerde landen zoals België kunnen vaak onopgemerkte tekortkomingen voorkomen. Bekijk daarom eerst je dieet met een kritisch oog en bedenk welke gezonde voedingsmiddelen vaker op het menu kunnen verschijnen om het lichaam van voldoende voedingsstoffen te voorzien.

**Zink draagt bij aan een normale vruchtbaarheid

Belangrijke voedingsstoffen: Welke voedingssupplementen als je kinderen wilt?

De belangrijkste micronutriënten (vitamines en mineralen) voor vrouwen zijn onder meer ijzer, foliumzuur en jodium. Tijdens de zwangerschap verdubbelt de dagelijkse ijzerbehoefte met 15 mg, de foliumzuurbehoefte met 50 procent en de behoefte aan jodium met 15 procent. Vooral ijzer- en foliumzuurtekorten komen tegenwoordig veel voor zonder dat vrouwen zich hiervan bewust zijn.

Volgens een onderzoek van de Duitse Medische Vereniging heeft bijna de helft van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd een ijzertekort. Dit komt vooral door de menstruatie en het daarmee gepaard gaande bloedverlies. Een ijzertekort leidt tot vermoeidheid en gebrek aan concentratie, evenals hoofdpijn en bleekheid. Als het ijzertekort gedurende langere tijd aanhoudt, kan dit zelfs leiden tot bloedarmoede (anemie). 

Foliumzuur is van even groot belang. Dit micronutriënt behoort tot de groep van B-vitamines en is betrokken bij celvorming en celdeling. Als er tijdens de zwangerschap een tekort is aan foliumzuur, loopt het kind meer kans om geboren te worden met misvormingen zoals spina bifida (open ruggetje)*. Om het foliumzuurgehalte van de vrouw enkele weken voor de zwangerschap aan te vullen, is het aangeraden om foliumzuursupplementen in te nemen zodra de kinderwens zich voordoet. Op die manier is het lichaam goed voorbereid wanneer de bevruchting plaatsvindt. 

Jodium ondersteunt de normale cognitieve ontwikkeling van de foetus en een normale thyroïde functie bij de moeder. Net als bij foliumzuur is het zinvol de interne voorraad van het lichaam vroegtijdig aan te vullen, zodat het lichaam onmiddellijk na de conceptie goed bevoorraad is.

*Foliumzuur verhoogt de folaatstatus van de moeder om het risico op het ontwikkelen van neurale buisdefecten bij de zich ontwikkelende foetus te verminderen.

Micronutriënten opnemen via voedsel

Een uitgebalanceerd dieet met voedingsmiddelen uit alle groepen verkleint de kans op deficiëntieverschijnselen enorm. IJzer wordt voornamelijk via vlees aan het lichaam geleverd. Vrouwen die een bijzonder "licht" dieet hebben en voornamelijk groenten, fruit, pasta en andere koolhydraatrijke producten eten, lopen snel het risico op een ijzertekort. Om dit te proberen vermijden kunnen zij bijvoorbeeld van tijd tot tijd een ijzerrijke biefstuk eten. Twee maaltijden op basis van vlees per week zijn voldoende. Als je waarde hecht aan een puur vegetarisch dieet, let dan op voedingsmiddelen die bijzonder rijk zijn aan ijzer, zoals peulvruchten en volkorenproducten gemaakt van tarwe, gerst en haver.

Foliumzuur kan niet door het lichaam worden opgeslagen, dus de dagelijkse inname van deze vitamine is belangrijk. Vooral groene groenten zoals broccoli, spinazie en boerenkool zijn rijk aan foliumzuur. Foliumzuur is echter zeer vluchtig en verdraagt geen hitte. Stoom de groenten gewoon zachtjes of, nog beter, consumeer ze rauw als groene smoothie. De verhoogde behoefte aan foliumzuur tijdens de zwangerschap kan echter nauwelijks worden gedekt door een normale voeding, waardoor medische professionals voedingssupplementen tijdens de zwangerschap aanbevelen.

Jodium wordt al jaren toegevoegd aan keukenzout om het jodiumtekort tegen te gaan dat vroeger veelvoorkomend was onder de bevolking. Daarnaast zijn ook koolvis, melk en zuivelproducten goede bronnen van jodium. Zet zo'n twee keer per week verse vis op het menu en eet vaker een yoghurtje.

Voedingssupplementen en de kinderwens

Naast foliumzuur, ijzer en jodium heeft het lichaam voor en tijdens de zwangerschap nog veel andere sporenelementen nodig zoals magnesium en zink. Een voldoende aanvoer van magnesium is belangrijk voor de gezondheid van de lichaamscellen. Een tekort beïnvloedt de vruchtbaarheid bij zowel vrouwen als mannen*. Een tekort aan zink heeft een negatieve invloed op de stofwisseling van het lichaam en kan dus ook de vruchtbaarheid aantasten**. Last but not least moet het lichaam worden voorzien van de over het algemeen belangrijke micronutriënten zoals vitamine C, vitamine D en calcium.

Naast een gezonde voeding kunnen voedingssupplementen zeer nuttig zijn bij een kinderwens om het lichaam te voorzien van alle belangrijke micronutriënten. Een "overbevoorrading" van het lichaam is meestal niet mogelijk.

Met de juiste voedingssupplementen vóór de zwangerschap is je lichaam goed voorbereid om het aanstaande leven te voeden en zich gezond te ontwikkelen. 

*Magnesium draagt bij aan een normale celverdeling
**Zink draagt bij aan een normale vruchtbaarheid